Accessory
Etimologia: del ll. saltare ‘dansar’, freqüentatiu de salīre ‘saltar; brollar’ 1a font: s. XIV, Llull
Body
-
verb
-
intransitiu
- Llançar-se enlaire verticalment, obliquament, tirar-se de dalt a baix, de manera que durant un cert temps els peus no toquin a terra. Saltar a peus junts. Saltar de dalt de la paret al carrer. Saltar al coll d’algú. Saltar d’alegria.
- Baixar d’un vehicle, especialment d’una nau. En arribar a la riba, van saltar tots a terra.
- saltar del llit Llevar-se rabent.
-
intransitiu
- Perdre una cosa, pel seu impuls, el contacte amb terra. En detonar la barrinada, la roca va saltar sencera.
- Desprendre’s una cosa, especialment amb una certa violència, d’on estava unida, fixada, encastada, etc. Cordant-me, m’ha saltat un botó. Fer saltar el pany d’una porta. La crosta de la ferida ha saltat avui. Saltar la pintura, el vernís, etc., d’una cosa pintada, envernissada, etc.
- indústria tèxtil Sortir la llançadora amb velocitat fora del teler mecànic, generalment a causa d’un mal ajust del joc de picar o pel fet de tenir una calada bruta.
- transitiu Salvar un obstacle, una distància, fent un salt. Vam trobar un rec i el vam haver de saltar. Fer saltar una tanca a un cavall.
-
- transitiu Passar d’una cosa a una altra deixant o passant per alt, ometent, les intermediàries. Has saltat una ratlla: torna-ho a llegir.
- pronominal T’has saltat un paràgraf.
- pronominal Deixar de fer (una activitat habitual). Aquesta setmana t’has saltat dues classes.
- pronominal Transgredir. Saltar-se la normativa.
- transitiu El mascle cobrir la femella.
- transitiu gastronomia Coure (una vianda) a la paella, a foc viu, amb llard o oli i agitant-la de tant en tant.
-
- estar a la que salta Estar atent per a aprofitar qualsevol ocasió.
- fer saltar la banca jocs d’entreteniment Arruïnar-la d’un cop.
- saltar als ulls (o a la vista) (una cosa) Ésser evident.
- saltar d’una cosa a l’altra Anar de l’una a l’altra sense transició.