operador | operadora

Accessory
Etimologia: del ll. operator, -ōris ‘treballador’ 1a font: 1888, DLab.
Body
    1. adjectiu i masculí i femení Que opera.
    2. masculí i femení medicina i cirurgia Metge que practica operacions, cirurgià.
  1. masculí i femení
    1. Persona que fa funcionar certs aparells. Un operador cinematogràfic.
    2. automàtica, automació Persona que, especialment ensinistrada, és encarregada de la manipulació i vigilància dels grans sistemes autònoms emprats en el tractament de dades.
    3. cinematografia En el món cinematogràfic, denominació aplicada al director de fotografia (operador en cap), al càmera (segon operador), al qui manipula un projector (operador de cabina o de projecció) i al tècnic encarregat del control del so (operador de so).
    4. informàtica Persona al càrrec d’un sistema informàtic, amb la missió de supervisar l’encadenament correcte de les feines, preparar els diferents perifèrics, etc.
    5. telecomunicacions Persona al càrrec del servei telefònic manual.
    6. operador de caràcters televisió Persona que s’ocupa de preparar els rètols d’un programa de televisió i altres tipus de rètols, com els de promoció de programes o els d’emergència.
  2. masculí bioquímica Punt del cromosoma on s’uneix normalment la molècula d’un repressor.
  3. masculí matemàtiques i mecànica quàntica Aplicació entre dos conjunts de funcions.
  4. masculí telecomunicacions Empresa pública o privada encarregada de la gestió tècnica i econòmica d’un servei determinat de telecomunicació.
  5. gen operador genètica Gen cap de fila dels gens estructurals de la síntesi d’una proteïna.
  6. operador turístic turisme, viatges Empresa turística que projecta, elabora i organitza serveis turístics i viatges combinats a gran escala.