Es mostren 2 resultats

negar1

negar

Accessory
Etimologia: del ll. negare, íd. 1a font: s. XIV, Llull
Body
    verb
  1. transitiu
    1. Declarar que no és ver o real allò que algú afirma, suposa o pregunta. Nega l’existència de Déu. Això és negar l’evidència. Va negar que fos de la CIA. Tu també l’has criticat, no ho neguis. No nego que m’agrada el vi.
    2. [sovint usat absolutament] especialment No confessar, un acusat, allò que hom li imputa. D’antuvi ho negava tot. Qui nega, no el pengen.
    3. per extensió Renegar algú no admetent de conèixer-lo o de tenir-hi relació. Sant Pere negà Jesucrist tres vegades.
    4. negar Déu Declarar que no existeix.
    1. transitiu Dir que no a una demanda, no concedir, refusar. Ell no li pot negar cap favor. Va negar-los el permís. Ens negà el pas per la propietat.
    2. pronominal Refusar-se, no consentir. S’ha negat a signar. Es nega a tot compromís.


  2. Vegeu també:
    negar2

negar1

negar2

negar

Accessory
Etimologia: del ll. necare ‘matar, especialment per estrangulació o asfíxia’, der. de nex, necis ‘mort provocada’ per oposició a mors ‘mort natural’ 1a font: s. XIV, Llull
Body
    verb
    1. transitiu Asfixiar per immersió en un líquid. Li mantenia el cap dins l’aigua per negar-lo.
    2. pronominal Va salvar una criatura que es negava.
    3. negar-se en un got (o en dos dits, etc.) d’aigua figuradament Neguitejar-se per dificultats que no tenen importància o no saber-se’n sortir.
    1. transitiu Inundar, cobrir d’aigua. La riada ha negat els camps.
    2. pronominal Els ulls se li negaren de llàgrimes.
  1. gastronomia
    1. transitiu Fer massa clara una salsa, posar-hi tant de líquid, que no arriba a lligar.
    2. pronominal L’allioli s’ha negat.
  2. motors
    1. transitiu En un motor d’explosió, provocar l’arribada d’un excés de combustible a la cambra de combustió que pot fer-ne difícil l’engegada o, si el motor és en marxa, pot aturar-lo.
    2. pronominal S’ha negat el motor.
  3. negar-se un dibuix indústria tèxtil En l’estampació, envair, el color de fons, un espai que havia de restar blanc.


  4. Vegeu també:
    negar1

negar2