Accessory
Partició sil·làbica: di_jous
Etimologia: del ll. die(s) Jovis ‘dia de Júpiter’ 1a font: s. XIV, Jaume I
Etimologia: del ll. die(s) Jovis ‘dia de Júpiter’ 1a font: s. XIV, Jaume I
Body
-
masculí invariable
-
- [abreviatura dj.] Quart dia de la setmana, o cinquè, en el còmput antic i cristià.
- dijous de les Comares folklore Segon dijous abans de carnestoltes, en què la qui havia estat comare o padrina aquell any feia un obsequi al compare.
- dijous dels Compares folklore Tercer dijous abans de carnestoltes, en què el qui havia estat padrí o compare aquell any feia un obsequi a la comare.
- Dijous Gras (o Llarder) folklore Dijous anterior a carnestoltes, en què hom menja coca de llardons i truita de botifarra i se solen fer fontades.
- Dijous Sant litúrgia Dijous de la Setmana Santa, commemoració de la Santa Cena i de la institució de l’eucaristia.
- els tres dijous Denominació popular de les tres festes que cauen en dijous: Dijous Sant, l’Ascensió i Corpus.
-
figuradament
- estar (o posar-se) enmig, com el dijous Estar (o posar-se) enmig d’un grup, d’un lloc de trànsit, etc.
- la setmana dels tres (o dels set) dijous Expressió emprada humorísticament quan hom vol indicar que una cosa no s’esdevindrà mai. Ja en parlarem la setmana dels tres dijous, d’això!